ursus

Bonitetna ocjena

Autor: NL - Datum: 7.7.2024.

Bonitet klijenata


Bonitetna ocjena

Suvremeno tržište nameće potrebu za pouzdanim informacijama o poslovanju privrednih subjekata, što je dovelo do pojave brojnih bonitetnih kuća. Iako većina njih koristi opće utvrđena pravila za svrstavanje klijenata u bonitetne razrede, mnoge su od njih proglašene nepouzdanima, njihova certifikacija klijenata upitnom, a bonitetni izveštaj nepreciznim.

Uslijed ovakvih okolnosti tvrtke su postale oprezne prilikom donošenja odluke o tome kojem će „ocjenjivaču“ pokloniti svoje povjerenje. Iako se za izračun bonitetne ocjene koristi metodologija uspostavljena na temelju najpreciznijih financijskih i drugih ekonomskim čimbenika, bonitetna ocjena dobrim dijelom predstavlja i mišljenje.

Iako su to mišljenja stručnjaka i financijskih analitičara, ona u određenoj mjeri ipak ostaju neprecizna. Zbog subjektivnog pristupa i odsudstva standardiziranih podataka koji mogu biti podvrgnuti strogim statističkim analizama, kreditni rejting poslovnih subjekata ostaje u određenoj mjeri otvoren za proizvoljnije interpretacije.

Globalni i lokalni politički činitelji i financijski uvjeti teško su predvidljivi, što određivanje bonitetne ocjene čini spekulativnim.

Metodologiju rejtinga trebalo bi zasnivati na jedinstvenoj kombinaciji objektivne brojčane analize i subjektivnih mišljenja stručnjaka. Ovakav način rada pokazao se najučinkovitijim i ustanovljen je na principu rada najvećih svjetskih bonitetnih kuća.

Popularnost bonitetnog ocjenjivanja proizlazi iz jednostavnosti pri kojoj se brojni podaci predstavljaju jednim simbolom. Certifikacija i bonitetni izvještaji doprinose razvoju financijskog tržišta i značajni su za lakšu orijentaciju i određivanje preciznijeg financijskog stanja u zemlji. Od velike su pomoći i izvestitorima da točnije sagledaju kako satabilne, tako i nesiguranije strane ekonomske strukture u državi.

Privredni subjekti, tvrtke i insitucije oslanjaju se na podatke, ocjene i certifikaciju koje za njih vrše bonitetne kuće

Uvažavajući ove činjenice, poduzeća koja posluju uz veće kredite rizike i same su počele tražiti financijske analize svojega poslovanja kako bi povećale svoj legitimitet i proširile investicijske mogućnosti.